Postgraduaat Erfgoedondernemen

Doelstelling

Kan jouw erfgoed (financieel) overleven? Word erfgoedondernemer in 9 thema’s.

Omdat ondernemen en het ontwikkelen van een businessmodel in erfgoed een uitdaging is voor erfgoedbeheerders, is er nu een gloednieuw postgraduaat “Erfgoedondernemerschap” met aanvang in het academiejaar 2017-2018.

  • 9 praktijkgerichte thema’s
  • Erfgoed businessmodel canvas voor jouw project of organisatie
  • Voorbeeldcases hedendaagse erfgoedpraktijk
  • Doorlopende persoonlijke begeleiding

In een klimaat waar subsidies steeds minder zeker zijn of zelfs wegvallen moet de erfgoedbeheerder van vandaag anders gaan denken over zijn werking en vooral de financiële draagkracht ervan. Het overaanbod aan publicaties over marketing en ondernemen is vaak niet voldoende specifiek om een erfgoedbeheerder te ondersteunen in zijn of haar zoektocht naar een businessmodel op maat. Erfgoedbeheerders hebben geen nood aan de zoveelste marketingtheorie die zegt wat ze moeten doen, maar aan een transparante realistische aanpak die hen stap voor stap helpt een business model te ontwikkelen en een marketingplan te genereren dat dat model in praktijk brengt.

Na elke sessie ga je zelf aan de slag en werk je de bouwsteen uit, specifiek voor jouw erfgoedonderneming. Onze docenten begeleiden je via mail of telefonisch tussen alle sessies door.

Programma

Het businessmodel canvas genereert een nieuwe adem voor jouw project.

Succesvol ondernemen begint met een degelijke strategie voor heel de organisatie. Je ontwikkelt stap voor stap het businessmodel en marketingplan voor jouw erfgoedproject, museum, monument of erfgoedsite.

Tijdens de opleiding volgen we het Business Model Canvas van A. Osterwalder, dat door de Bardijnen specifiek werd aangepast voor erfgoedprojecten. Ontdek dat er in je erfgoedonderneming – letterlijk en figuurlijk – veel meer waarde zit dan te zien in het Excelfile van je begroting!

Stappen:

  • je identificeert de assets van je erfgoedlocatie of project
  • je (her)definieert je waarden
  • je brengt doelgroepen en actoren in kaart en via welke kanalen je ze kan bereiken
  • je analyseert welke resources je nodig hebt om je plannen waar te maken
  • je werkt degelijk financieel plan uit met kostenstructuur en inkomstenstromen.

Structuur

Dag 1 –  “Definieer de waardepropositie van jouw erfgoed”

De waarde van erfgoed is te vinden in de beleving ervan. We definiëren de beleving die je biedt of zou willen bieden met jouw erfgoedwerking en gaan na hoe je dit doet of kan doen, met programma’s of diensten? Maar ook de problemen worden niet uit de weg gegaan. We definiëren ze en pakken ze aan.

Dag 2 –  “Co-creatoren en relaties

Een beleving is een creatie van, voor en door mensen. Voor erfgoed dus geen klanten maar co-creatoren. Wie zijn de stakeholders voor wie en met wie je je erfgoedbeleving realiseert. Wie helpt jouw verhaal tot leven te brengen en wie beleeft het niet?

Dag 3 –  “Kanalen”

Hoe bereik je je stakeholders en co-creatoren? Hoe willen zij bereikt worden? We brengen in kaart via welke kanalen je je erfgoedbeleving kan aanbieden aan je publiek.

Dag 4 –  “Sleutelpartners, -activiteiten en -bronnen”

Activiteiten – Wat zijn de belangrijkste activiteiten die je moet ontplooien om je belevingswaarde te ontwikkelen? Welke jobs zijn nodig om jouw erfgoedbeleving tot leven te brengen en vooral wat is essentieel om je erfgoedonderneming levend te houden: marketing, promotiecampagnes, evenementen, productontwikkeling, opleidingen, netwerking, onderzoek, dienstverlening …

Partners – Wie zijn je belangrijkste partners om de belevingswaarde van je erfgoed te realiseren? Welke partnerships zijn er of heb je nodig en hoe breng je ze tot stand: strategische partnerships met concurrenten, joint ventures, leveranciers, …

Middelen – Koken kost geld, erfgoed beheren ook. Maar geld is niet de enige vorm van broodnodige resources. Ook materialen, mensen en intellectuele resources zijn cruciaal om jouw erfgoedonderneming te doen slagen. We identificeren de noden van jouw organisatie en werken een plan uit hoe je ze kan bekomen.

Dag 5 – “Resultaten en kosten”

Wat kost je erfgoedonderneming nu echt en welke kosten zijn inherent aan je werking? Hoe rentabiliseren we door te besparen, maar ook waar kunnen we inkomsten uit genereren? Vaste kosten, variabele kosten,… het komt allemaal aan bod.

Je ontwikkelt een ondernemingsplan om resultaten te boeken, zowel kwantitatief als kwalitatief. Voor een erfgoedonderneming vertaalt dit zich niet enkel in cash aan de kassa, we bieden ook een kwalitatieve beleving/ervaring aan. Je brengt je doelstellingen in kaart en maakt een stappenplan dat bepaalt wanneer we welke mijlpaal willen bereiken.

Dag 6 –  “Jury-presentaties”

Na de vijfde dag is het model voor jouw erfgoedonderneming in kaart gebracht en klaar voor een eerste vuurdoop. Je presenteer je business model je aan de jury van erfgoedexperten en -ondernemers en je medestudenten waarna je feedback krijgt die je helpt je model finaal af te werken, waarna je dan gedurende 3 maanden kan werken aan de uitrol van je model.

Dag 7 & 8 – “Inbound marketing & Contentmarketing voor erfgoed”

Nu je prototype de vuurdoop van de jury heeft doorstaan kan je beginnen met de ontwikkeling van je marketingstrategie en je uitvoeringsplan. In twee dagen dompelen we je onder in de wereld van inbound- en contentmarketing en maken van jou een echte storyteller. Je leert je on the job hoe je je verhaal – je waardepropositie – tot bij je co-creatoren brengt en hoe je ze inschakelt als storytellers.

Dag 9 – “Studiedag “Erfgoedondernemerschap”

Op de tweede studiedag “Erfgoedondernemerschap” presenteer je je model voor de 2de keer maar dit keer voor een breed publiek uit de erfgoedsector. Deze presentatie is tevens je eindexamen.

Coaching

Je krijgt na het laatste college ook een persoonlijke coaching van 4 uur bij jou ter plaatse in aanloop naar de studiedag waar je je ondernemingsplan finaal presenteert aan je collega’s uit de sector.

Toelatingsvoorwaarden

Je  beschikt over een diploma van bachelor of master, of je hebt een gelijkwaardige (studie-)ervaring.

Getuigschrift

Aan het einde van de opleiding presenteer je als eindexamen jouw businessmodel. Eerst aan een jury van experten uit de erfgoedsector en een tweede maal op de studiedag Erfgoedondernemerschap in april 2018.

Wanneer je geslaagd bent ga jij naar huis met het getuigschrift Postgraduaat Erfgoedondernemerschap op zak en je erfgoedorganisatie met een uitvoerbaar ondernemingsplan. Dubbele winst dus!

Kosten

Deze opleiding kost 1.500,00 euro

Inclusief:

  • 8 collegedagen
  • 4 uur individuele coaching
  • het “Handboek Erfgoedondernemer”,
  • dranken en broodjes op lesdagen,
  • persoonlijke coaching door de docenten naast de colleges
  • inkomgelden voor toegang tot de studiedag.

Inschrijven

Maak je erfgoedwerking klaar voor de toekomst en schrijf je in voor het gloednieuwe postgraduaat “Erfgoedondernemerschap”.

Inschrijven kan binnenkort.Wil je op de hoogte blijven, stuur dan een mailtje naar johan@debardijnen.be en we houden je op de hoogte wanneer de inschrijvingen starten.

Folder

Download de folder (versie 2016) nieuwe versie op komst.

Bestel het boek

Klik hier om het boek te bestellen