Beheer & Exploitatie, Promotie & Marketing, Storytelling

de Bardijnen zetten schouders mee onder het Brandweermuseum in Aalst

DSC_0353
De vzw Privat Fire Brigade, de Stad Aalst en de Bardijnen zetten het Brandweermuseum op weg naar een zekere toekomst. (vlnr: Michel Van der Straeten (vzw), Schepen Karim Van Overmeire (Stad Aalst) en Johan Vencken (De Bardijnen).

Dinsdag laatstleden keurde de Stad Aalst de samenwerkingsovereenkomst goed met de Bardijnen waarbij ze beiden samen met de vzw Privat Fire Brigade het Brandweermuseum van Aalst willen omvormen tot een performant museum dat aan de hedendaagse normen en verwachtingen voldoet.

Hiermee komt een einde aan de lange periode van onzekerheid over de toekomst van het museum en kunnen na Nieuwjaar alle activiteiten beginnen om het museum in de volgende jaren een totale remake te geven zowel voor als achter de schermen. De toelage vanwege de Stad Aalst verzekert de huisvesting van het museum voor de komende 6 jaar. Hierdoor kan er gestart worden met de professionalisering van de werking van het museum voor en achter de schermen.

De Bardijnen vestigen zich in Aalst

De Bardijnen lieten dit najaar aan de Stad Aalst weten dat er om het museum door te starten en het ondernemingsplan in uitvoering te brengen extra middelen nodig zouden zijn. Vermits de vzw deze middelen niet op eigen kracht kon genereren dreigde het museum in een nieuwe impasse  te belanden waardoor het ondernemingsplan voor het museum een dode letter zou blijven. Tijdens het hele traject met de Privat Fire Brigade raakten de Bardijnen ook steeds meer overtuigd van de intrinsieke kracht van de collectie brandweererfgoed. De collectie is uniek door haar omvang, maar ook door de diversiteit ervan. Er groeide ook een sterke band tussen beide partners.

De collectie is uniek door haar omvang, maar ook door de diversiteit ervan.

Daarom besloten de Bardijnen om hun dienstverlening op het gebied van erfgoedondernemen en -marketing rond het Brandweermuseum op te zetten en vanuit het Brandweermuseum te opereren. Het Brandweermuseum wordt op die manier het referentieproject dat als voorbeeld kan dienen voor andere erfgoedbeheerders in Vlaanderen en daarbuiten.

De unieke collectie brandweererfgoed blijft in handen van de vzw Privat Fire Brigade die na Nieuwjaar ook versterkt wordt. Zij zullen naast het collectiebeheer ook verder in staan voor de vrijwilligerswerking in het museum en het onthaal en rondleiding van de bezoekers. De Bardijnen nemen het zakelijk beheer, de marketing en promotie en de verkoopactiviteiten van het museum voor hun rekening. De Stad Aalst levert naast de financiële bijdrage ook promotionele ondersteuning via de dienst Toerisme. Alles wordt centraal aangestuurd en beheerd vanuit een overlegcomité waarin de 3 partners vertegenwoordigd zijn.

 Nieuwe start met drie verhaallijnen

Na Nieuwjaar wordt de VZW doorgestart en zullen de Bardijnen hun activiteiten in Aalst aanvatten. Op korte termijn, in de aanloop van het nieuwe toerismeseizoen, worden het bestaande aanbod en werking geoptimaliseerd. Via een actieve doelgerichte marketing naar verschillende doelgroepen zal het museum op eigen kracht extra financiële middelen genereren die dan weer op hun beurt geïnvesteerd worden in de verdere uitrol van het toekomstplan.

Het Brandweermuseum zal voortaan drie verhaallijnen als basis hebben voor de verdere ontsluiting: het leven in en rond en brandweerkazerne, de geschiedenis van het brandweerwezen van 1815 tot 2015 en de thematiek van preventie, veiligheid en weerbaarheid.

Elk collectiestuk is een stille getuige van een rijke schat aan verhalen.

Alles vertrekt en eindigt bij de collectie. Elk collectiestuk is een stille getuige van een rijke schat aan verhalen. Die verhalen en hun vertellers brengen de collectie tot leven en zorgen voor de beleving. Het thema van preventie, veiligheid en weerbaarheid wordt vanuit de collectie de link gelegd naar het heden. En dat is de kern van erfgoedontsluiting voor de Bardijnen: erfgoed een hedendaagse maatschappelijke relevantie geven vertrekkend vanuit de verhalen die in het erfgoed verborgen zitten.

De Bardijnen nemen doorstart met Brandweermuseum als pilootproject voor nieuwe dienstverlening

De Bardijnen ontstonden als een genootschap van media en marketingprofessionals met een passie voor erfgoed en storytelling. De naam van het genootschap komt van de barden, de storytellers uit het verleden. Hun mission statement klinkt als volgt:

Er is (te)veel onontgonnen erfgoed waarvoor heel veel mensen zich vandaag inzetten, in geïnteresseerd zijn, willen bezoeken. Al dat erfgoed zit boordevol verhalen.
Die verhalen zijn het kapitaal van erfgoed. Het geïnteresseerde publiek het rendement.

Daarom helpen de bardijnen erfgoedbeheerders om hun erfgoedverhaal te laten (her)leven door het publiek bij hun verhalen te brengen en dit op een professionele en duurzame manier om zo bij te dragen tot de groei en behoud van de kennis van ons verleden
en onze identiteit

Tot dusver werd gewerkt vanuit een vzw, maar door het akkoord en engagement voor het Brandweermuseum start de werking van de Bardijnen door in een CVBA. In het voorjaar van 2018 plannen de Bardijnen een lanceringsmoment voor de nieuwe start van het Brandweermuseum en hun activiteiten in Aalst.

Meer informatie:

Over de Bardijnen: www.debardijnen.be

Over de Privat Fire Brigade: www.brandweermuseum.be

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s